16 éves magyar lány lehet a világ legjobb autóversenyzője egyszer

Keszthelyi Vivient 14 évesen gyári pilótái közé választotta a világ egyik legnagyobb és legprofibb autógyára, az Audi. Még csak 16 éves, de az Audi TT Cup mezőnyében versenyzik, ami a világ egyik legerősebb autóverseny-sorozata.

A vezetés a férfiak dolga, az autóversenyzők pedig végképp férfiak - erre a sztereotípiára alighanem az egész világon egy 16 éves magyar lány, Keszthelyi Vivien cáfol rá legjobban. A csillogó szemű tini eddigi történetéből már azt is nehéz egy átlagembernek felfogni, hogy 13 évesen versenyautóba ült, és felnőtt férfiakat utasított maga mögé (a Suzuki Cupon első évében 6., második évében 3. lett összesítettben).

Azt viszont végképp nehéz ép ésszel felfogni, hogy Vivit 14 évesen gyári pilótái közé választotta a világ egyik legnagyobb és legprofibb autógyára, az Audi.

A német autógyár megfigyelője vette észre a tehetségét, így korengedménnyel felvették az Audi akadémiájára. Ide mindössze hárman kerültek be a világból, mondani sem kell, hogy Vivi az egyetlen lány és a legfiatalabb is. A világ legfiatalabb női autóversenyzője idén a világ egyik legerősebb autós bajnokságában, a TT Cup-ban indul, és a világ egyik legprofibb szervizcsapata áll mögötte. Mondom még egyszer, ha elfelejtetted volna: Vivi még csak 16 éves.

- Mikor tervezed megszerezni a jogosítványt?

Idén az a legfontosabb, hogy a versenyeken a legjobbat hozzam ki magamból. De talán idén év végére, vagy 2018 elejére megszerzem a jogsit is.

- Tizenkét éves voltál, amikor egy kamionversenyen nézőként azt mondtad, hogy te márpedig autóversenyző leszel. Ez nem egy olyan mondat, amit én majd apaként majd hallani akarok a lányomtól. Hogy sikerült meggyőzni a szüleid, hogy beülhess egy autóba?

Furcsállták, az biztos. Ahogy minden szülő, így az enyémek is azt szerették volna, hogy a gyerekük a legnagyobb biztonságban legyen. Szerencsére sikerült elfogadtatni velük, hogy komolyan gondolom az álmom, és mindent megteszek érte. Aztán az első teszt olyan meggyőző lett, hogy támogatták az ötletet.

- Ha jól értem, nem gokarttal kezdtél.

Nem, rögtön versenyautóval. A promoter kivitt a pályára, és váltani, kuplungolni tanultam. Ezután mentünk nagyobb pályákra. Az első versenyemen szakadó esőben harmadik lettem, ez is elég biztató volt, a szüleim láthatták, hogy érdemes foglalkozni ezzel a sporttal hosszú távon.

KERETES

Hol versenyez Vivi?

Az autósport rendszere bonyolult - legalábbis sokkal bonyolultabb mint például a focié. Az autóversenyek útvesztőjében a TeamVRS szakemberei segítettek nekem eligazodni. Segítettek még jobban helyre tenni, hol is tart Vivi a világ autóversenyzői között.

Európában csak Magyarországon van lehetőség arra, hogy 16 éves kor alatt zárt karosszériás autóban bárki versenyezhessen. Ez az oka annak, hogy Vivinek különleges engedélyre volt szüksége, amikor az Audihoz került, és annak is, hogy 2014-ben indulhatott először nemzetközi versenysorozatban a felnőttek között magyar értékelésű pilótaként.

“Az ilyen korú versenyzők junior kategóriában, gokarttal szoktak gyakorolni” - mondta a csapat képviselője. A Swift Cup Europe-on és a CEZ. futamain a magyarokra vonatkozó versenyszabályok engedték, hogy versenyezzen, külföldön még csak most ülhetne először be abba a Suzukiba, amivel már 13 évesen a felnőttek között száguldott. Vivi jelenlegi autója egy 310+30pp. lóerős Audi TT Cup.

Az, hogy Vivit felkérte az Audi, hogy csatlakozzon az akadémiájához, óriási dolog. Nem sok gyári pilótája van az Audinak, ami saját versenysorozatot is üzemeltet 2015 óta (ez az Audi TT Cup). Ezek között a pilóták között Vivi az Audi Sport Racing Academy tagjaként a legfiatalabb és az egyetlen lány. Az is nagy különlegesség, hogy tavaly a CEZ. futamain, az úgynevezett Endurance kategóriában is felkérték Vivit a versenyzésre.

A szakemberek szerint Vivi bármelyik sorozatban is indul, ha az első öt hely egyikét megszerzi, az már hatalmas eredmény. Nők ugyanis egyáltalán nem tudnak bekerülni ezekbe a sorozatokba, ráadásul, mivel például a TT Cupban minden autó ugyanolyan, ezért kizárólag a kvalitások számítanak. Ez lehet az előszobája annak a versenysorozatnak, amit Vivi az álmaként határozott meg: a Német Túraautó Bajnokságnak, a DTM-nek, ami a világ egyik legerősebb sorozata. Vivi amúgy azt mondja, hogy mindegy, mit mondanak a szakemberek, ő mindig a győzelemért indul.

KERETES VÉGE

- Az első két évedben a Suzuki Cupon rögtön az élmezőnyben voltál. Hogy néztek rád, 13-14 éves lányra a felnőtt férfiak?

Sokan próbáltak eltántorítani a versenyzéstől, de be kellett látniuk, hogy bármit tesznek, én kitartó vagyok.

- Két évnyi Suzuki Cup után, 2015-ben szintet léptél. Már nem Suzukik, hanem Lamborghinik Ferrarik és Lotusok között versenyeztél. Hogy sikerült elérni mindezt?

2015-ben az egyik versenyemen kint volt az Audi megfigyelője - erről mi nem is tudtunk. Aztán egyszer csak meghívást kaptunk az Audi Sporthoz Németországba egy tesztvezetésre. Kimentünk, megvolt a teszt. Meglepődtek, hogy tudom kezelni az autót, így volt lehetőségem még többször megmutatni, mit tudok. A további teszteken azt látták, hogy fejlődök, a tárgyalásokon pedig arra jutottunk, hogy felvesznek az akadémiára és egy TT Cuppal elindulhatok a Közép-Európai Zóna Túraautó Bajnokságon (ahol 2016-ban egyszer lett második, az összes többi futamát megnyerte - a szerk.)

- Az Audi Sport Racing Academy pontosan micsoda?

Ebbe az iskolába nem lehet jelentkezni, az Audi keres tehetséges sofőröket. Összesen hat hely van minden évben, de tavaly csak hárman kerültünk be (Vivivel egyszerre egy 19 éves dán és egy 17 éves dél-afrikai fiú került be a képzésre - a szerk.) Minden hónapban Európa-szerte különböző pályákon különböző technikai és elméleti oktatást kapunk. Többek között megkapjuk mindig az Audi legújabb fejlesztéseit, hogy azokat teszteljük.

- Az akadémia mellett viszont Közép-Európai Zóna Túraautó Bajnokságon is versenyeztél.

Igen, de az is arra volt jó, hogy sokat tanuljak, fejlődjek. Rengeteg beállítást tudtunk kipróbálni a különböző pályákon a TT Cupon, ugyanis a gyár emberei minden versenyemre elkísértek.

- Hol indulsz 2017-ben és mik a terveid?

Az Audi TT Cupban fogok rajthoz állni. Ez a világ egyik legerősebb elit-márkakupa-sorozata. Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen több száz jelentkező közül választottak ki, bízom benne, hogy ebben a rendkívül erős mezőnyben is folyamatosan jó teljesítményt tudok majd nyújtani, s lehetőleg minden versenyen ott akarok lenni az élmezőnyben.

- Mit csinálsz az autóversenyzésen kívül?

Az akadémia kb. havi két hetet vesz igénybe. Ezenkívül magántanuló vagyok, személyi edzővel erősítek, most például a nyakamat erősítjük, mert az nagyon fontos a versenyzéskor.

- És mi számodra a kikapcsolódás?

Amikor az akadémián vagyok... (nevet) Szeretnék lovagolni is, de alig jut rá időm.

- Ki a példaképed?

Michael Schumacher, mert rengeteg balesete volt, és sosem adta fel.

- Neked is volt már baleseted?

2015-ben a Salzburgringen volt egy bukásom. Sokan azt mondják, hogy az első baleset a vízválasztó egy autóversenyző életében, mert valaki abbahagyja, valaki sosem nyújt már olyan teljesítményt, mint addig, mert lesz benne egy plusz félelemérzet. Én a következő héten futamot nyertem és azóta sincs bennem plusz félelemérzet.

(Itt átveszi a szót Vivi édesanyja, Tímea. Miközben lánya balesetéről beszél, könnyek szöknek a szemébe.)

Az igazság valójában az, hogy fél óra múlva, mikor visszahozták a mentősök, máris átült egy másik kocsiba versenyezni. Szörnyű érzés volt, talán meg sem lehet fogalmazni, hogy mit érez egy szülő, amikor a gyerekét eszméletlenül látja egy versenyautóban baleset után. (Újra Vivihez fordulok.)

- Mi lenne a pályád csúcsa?

A DTM-ben szeretnék versenyezni, és mindent megteszek azért, hogy egyszer bajnok legyek. Ez a német túraautó bajnokság, a túraautó bajnokságok csúcsa.

Szerző(k) neve: 
Berei Dániel
Médium: 
Szeretlek Magyarország.hu
Megjelenés időpontja: 
2017. március 20.
Jelölés kategóriája: 
Sport