„Folyamatosan képzem magam, hogy tudásom naprakész legyen”

Európa vezető oktatási kiadója, a Klett-csoport magyarországi vállalata, a Raabe Klett Kiadó által indított projekt, a Gyakorlati képzők lapja hasábjain olyan fiatal tehetségeket szólaltatunk meg, akik a duális szakképzés keretében értek el még karrierjük előtt kimagasló eredményt.

„Folyamatosan képzem magam, hogy tudásom naprakész legyen”

Beszélgetés Tamás Tibor felszolgálóval, a Szakma Sztár verseny 3. helyezettjével

Milyen indíttatást kaptál otthonról, illetve tanáraidtól?

Jelenleg a Szegedi SZC Krúdy Gyula Tagintézményében tanulok, a pályám azonban nem volt egyenes vonalú. Középiskolai tanulmányaimat a szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnáziumban végeztem speciális biológia–kémia szakon.

Egész életemben orvos akartam lenni, azonban amikor egyetemre kellett jelentkeznem, mégis az informatikai pálya mellett döntöttem, mivel rajongtam a matematikáért.

Mikortól fordult az érdeklődésed a jelenlegi szakmád felé? Minek hatá­sára választottad az iskoládat, szakmádat?

Végül nem azt kaptam, amire számítottam, ezért úgy döntöttem, hogy otthagyom az egyetemet, és a másik, szívemhez közel álló dolgot kezdem el tanulni: a vendéglátást. Szüleim kezdetben nem örültek a döntésemnek, de elfogadták, mert tudták, hogy ez tényleg érdekel, és szeretni fogom. A családom azóta is a legnagyobb támogatóm.

Folyamatosan szeretem képezni magam, hogy tudásom mindig naprakész legyen, így tanulmányaim mellett elvégeztem egy bármixer- és egy baristaképzést is. Ezzel párhuzamosan autodidakta módon próbálom tudásomat minden témában csiszolni.

2016-ban részt vettem egy Erasmus+ programon is, melynek segítségével egy hónapot tölthettem Finnországban, Jyväskylä-ban, ahol nyelvtudásom mellett szakmai tudásomat is fejleszthettem.

Van-e példakép tanárod, szakoktatód?

Legnagyobb példaképem Kádár-Németh Jánosné tanárnő, aki második éve tanít felszolgálást. Mivel az előző 2 hónap majdnem minden napját a felkészüléssel töltöttük, így már a legapróbb fintorokból, só- hajtásokból tudja, hogy valami baj van, és mindig megpróbál mindent megoldani. A tanárnő évek óta készít fel sikeresen versenyzőket, és hatalmas szakmai tudása van. Nála jobb felkészítő tanárt nem is kívánhatnék.

Mikor jelentkeztél először a versenyre, és mennyi időt fordítasz most a felké­szülésre?

2016 szeptemberében jelentkeztem, ám a versenyzés ebben a szakmában nem ismeretlen számomra, mivel tavaly második helyezést, idén pedig első helyezést értünk el csapatban az Országos Protokollversenyen.

Mióta elkezdődött a verseny, kisebb-nagyobb kihagyásokkal, nap mint nap több órát készülünk a tanáraimmal. Azáltal, hogy bejutottam a döntőbe, felmentést kaptam a szakmai gyakorlat, valamint az iskolai órák látogatása alól, így teljes mértékben a felkészülésre fókuszálhattam.

Milyen problémákkal szembesültél a felkészülés során, és hogyan oldottá­ tok meg azokat?

Problémáink legnagyobb része pénzügyi jellegű volt, mivel egy ilyen kaliberű versenyre való felkészülés (díszasztal, alapanyagok, italok) rendkívül nagy befektetést igényel, és ezt csak kevés iskola engedheti meg magának. Sok segítséget kaptunk az iskola vezetésétől, például az italkeverés feladathoz szükséges alapanyagokat teljes mértékben biztosították, valamint az intézmény tanéttermét is korlátlanul használhattuk.

Az eszközproblémáinkat (például a díszasztalhoz szükséges porcelánokat, poharakat, abroszt stb.) Kádárné tanárnő közbenjárásával sikerült megoldanunk, mivel több szegedi étterem és hotel bocsátotta rendelkezésünkre az eszközöket, illetve a bemutatóasztalhoz szükséges italokat.

Van-e összefüggés a tanulmányi eredményeid és a versenyeredmények kö­zött?

Tíz évig versenyszerűen kajakoztam, ahol többszörös magyar bajnok és válogatott kerettag is voltam, tehát a versenyzés az egész életemet körülölelte.

Őszintén szólva sosem voltam az a leülős, magolós típus, minden új ismeretet az iskolai órák alkalmával szereztem meg. Mivel ezelőtt nem éreztem motivációt arra, hogy a tanulmányi eredményeim kiválóak legyenek, szeretnék ezzel a versennyel bizonyítani magamnak és a tanáraimnak egyaránt.

Milyen előnyt jelent a versenyen elért eredményed?

Számomra hatalmas előnyt jelentett, hogy a döntőbe jutás – amennyiben minden versenyrészben minimum 60%-ot teljesítek – felment a szakmai vizsga alól. Emellett remélem, hogy a jövőben a munkaerő- piacon is előnyt fog jelenteni számomra a versenyeken elért eredményem, és ezáltal könnyebben fogok elhelyezkedni.

Mi a véleményed a tanár-diák, tanár-mester kapcsolatról?

Hatalmas probléma a mai fiataloknál, hogy nem adják meg a kellő tiszteletet tanáraiknak, így nem is alakulhat ki közöttük közelebbi kapcsolat. Fontosnak tartom, hogy legyen egyfajta tiszteletadás a másik fél felé, hiszen együtt dolgozni, sikereket, eredményeket elérni csak így lehet.

Mit látsz problémának a szakoktatásban?

Úgy gondolom, hogy jelenleg a legnagyobb baj a szakoktatásban, hogy az elvárt követelmények, valamint a tananyag nem igazodik az aktuális trendekhez, így a diákok a megszerzett tudást nem tudják a való életben hasznosítani.

Míg például az iskolában megtanulnak kettő konyakfajtát, amelyet utoljára a szocializmusban ittak az emberek, addig a munkahelyen, a polcon nem ismerik fel a Hennessy V.S.O.P.-t. A másik probléma, hogy sajnos a gyakorlati helyek nem tudják a tanulókat felkészíteni a szakmai vizsgára, legtöbbször mint munkaerőre, és nem diákként tekintenek rájuk.

Lennél-e te is szakoktató, mester?

Nagyon szívesen lennék szakoktató, mivel úgy érzem, hogy a szakma fejlődéséhez elengedhetetlen a korszerű tudás. Emellett fontosnak tartom, hogy a diákokkal is meg tudjuk szerettetni ezt a szakmát, nagyobb legyen az iránta való érdeklődés, és több, végzettséggel rendelkező vendéglátós legyen az országban.

Mi a véleményed, mivel lehetne még gördülékenyebbé tenni a diákok taní­tását? Hogyan lehetne ösztönözni, motiválni a kevésbé lelkes tanulókat?

Véleményem szerint gyakorlatközpontúvá kellene tenni az oktatást, mivel ezt a szakmát nem lehet az iskolapadban ülve megtanulni, ez javarészt gyakorlati hivatás. Amennyiben a gyakorlati órákon a való életben is használt felszolgálási módokat, valamint az iskola befejezését követően is hasznosítható dolgokat tanítanának, illetve mindehhez meglenne a korszerű tárgyi feltétel biztosítása, akkor nem vennék el sok diák kedvét az iskolába járástól.

Mik a jövőbeli terveid, mivel szeretnél foglalkozni? Indítanál önálló vállalkozást?

Nagyon szerettem volna már nyáron külföldön munkát vállalni, ám úgy döntöttem, folytatom főiskolai tanulmányaimat. Jelentkeztem a PAE Vendéglátás– turizmus szakára, de csak levelező tanrendben, mivel nem szeretném, hogy megszerzett gyakorlati ismereteim tompuljanak.

Hozzátartozik, hogy így el tudok helyezkedni a szakmámban, ami elengedhetetlen ahhoz, hogy önálló életet élhessek a párommal. Hosszú távon több vállalkozásban is gondolkodom, de régi álmom egy saját bár nyitása, amely prémium italokkal, valamint speciális koktélokkal foglalkozik.

(Interjúnk a Szakma Sztár verseny előtt ké- szült, lapzártakor érkezett a hír a harmadik helyezésről – szerk.)

Tizedjére is Szakma Sztár Fesztivál!

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara tizedik alkalommal rendezte meg a Szakma Sztár Fesztivált április 24– 26. között a Hungexpo területén. A fesztivál keretében a nappali tagozaton végző szakiskolai és szakközépiskolai tanulók számára 41 szakmában tartották meg a Szakma Kiváló Tanulója Verseny (SZKTV), valamint az Országos Szakmai Tanulmányi Verseny (OSZTV) országos döntőjét. Ugyanitt került sor a IV. SkillsHungary Nemzeti Döntőre, a nemzetközi szakmai versenyek – EuroSkills és WorldSkills – hazai válogatóinak döntőjére. Parragh László, az MKIK elnöke a záróünnepségen szólt arról is, hogy az elődöntőkön 5255 tanuló vett részt, a döntőbe 102 oktatási intézményből 224 diák jutott. A szakmai versenyen a jó eredményt elérők – idén a tanulók 86 százaléka – felmentést kapnak a tanév végén esedékes szakmai záróvizsga alól. A fesztivált 15 ezer látogató kereste fel, a rendezvényre a területi kamarák szervezésében 200 autóbusszal mintegy 10 000 diák érkezett, több mint 70 százalékuk 6–7–8. osztályos, pályaválasztás előtt álló fiatal volt. A budapesti általános iskolákból a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ meghívására további 5000 diák látogatott ki a fesztiválra. MKIK/MTI

Szerző(k) neve: 
Temesvári Zsolt
Médium: 
GYAKORLATI KÉPZŐK LAPJA
Megjelenés időpontja: 
2017. május 15.
Jelölés kategóriája: 
Tudomány