A közösségi média divatdiktátorai

Istvánffy Emma, Nagy Vivien, Hubert Csaba a divat online művészei. Fiatal koruk ellenére elérték, hogy több tízezer ember követi őket az interneten. Bepillantás a divat influencerek kulisszái mögé, ahol a látszat ellenére nagyon kemény munka folyik.

Nagy Melinda

A közösségi média divatdiktátorai

Élet a divat és beauty influencerek világában

Online befolyásolóknak azokat a netes személyiségeket hívjuk, akik életüket, gondolataikat
megosztják valamelyik közösségi oldalon, szavaikat, videóikat és élő bejelentkezéseiket pedig
tömegek követik. E felfutóban lévő felületek kezelése azonban csak látszólag móka és kacagás.

Hét évvel ezelőtt az akkor 23 éves Chiana Ferragni jogot hallgatott a milánói egyetemen,
szabadidejében pedig divatblogjára, a Blonde Saladra töltötte fel aktuális ruhaösszeállításait. Ma
egy 3,5 millió dolláros Los Angeles-i kúriában él, napjait pedig azzal tölti, hogy a világ legmenőbb
luxushelyszíneire utazgat, és a legnagyobb divatházak ruháit viselve osztja meg 10 milliós
Instagram-tábora előtt élete szerkesztett darabkáit. Vagyona becslések szerint jelenleg 12 millió
dollár körül mozog, az általa tervezett cipőkollekció egy-egy darabjáért pedig 130 ezer forintot kell
fizetni. Sikerét a divatmániás huszonéves saját bevallása szerint sok-sok munkával, kitartással és
kreativitással érte el.

Az influencer, vajon mi?
Találó magyar fordítás híján egyelőre itthon is influencereknek (befolyásolóknak) hívják őket.
Influencer bárki lehet, aki megosztja magát a világgal, és sokan követik, figyelnek rá. Míg évekkel
ezelőtt a fiatal divatguruk még saját blogjukon szórták tanácsaikat a világba, mára a közösségi
média platformoknak – elsősorban az Instagramnak és a YouTube-nak – köszönhetően e
befolyásolók jelenléte annyira hangsúlyossá vált, hogy a nagy divatcégek marketingbüdzséjében is
komoly összegeket csoportosítanak egy-egy influencer kampányra.
A Vogue magazin szerint a legjobbak átlagosan 2 és 5 ezer font közötti összegeket tehetnek zsebre
bejegyzésenként, sőt a milliós követőjű influencerek akár 30 ezer fontot is kaphatnak egy-egy
fotóért. Az üzleti modell egyszerű: az influencer pénzt (esetleg terméket) kap azért, hogy a márka
ruháit viselje a posztjaiban, ajánlja a terméküket, vagy bármilyen más módon hirdesse a márkát.
Sikerük attól függ, hogy hány 25 és 35 év közötti követőjük van, elsősorban az Instagramon.
Ahogy az egyik brit divat influencer, Camille Charrière fogalmazott: „Követőid száma minden
másnál fontosabb. Ez adja az erődet”. Az influencerek által gyakorolt hatás azon a pszichológiai
jelenségen alapszik, hogy egy általunk elfogadott személy véleménye jobban befolyásolja a
vásárlási döntéseinket, mint egy tévéreklám vagy óriásplakát.
Ferragni története egyébként nem egyedi eset, világszerte sok influencer futott már be hasonló
karriert, a divat mellett más területeken is, bár kétségtelen, hogy a divat és beauty vonalon
próbálkoznak legtöbben. A legsikeresebbek között ott van Zoe Sugg, a YouTube make-up tutorial
videók királynője, a fitneszmogul Kayla Itsines, vagy az enteriőr és DIY blogjáról ismert Grace
Bonney is. Vannak köztük olyanok, akik közel 300 ezer dollárt keresnek egy-egy videóval,
másoknak nagyobb Instagram követőtábora van, mint New York egész lakossága.

Hova tovább?
Van, akiből nemzetközileg elismert sztár lesz, és saját brandet vagy tévéműsort indít, és mindig
lesznek olyanok is, akik a saját országukban pont annyira népszerűek, hogy megélnek belőle. És
persze sokan abbahagyják egy idő után, vagy mert nem jön a várva várt siker, vagy csak simán
belefáradnak az egészbe. Tipikus kifutási út a saját márka létrehozása, ahogy ez történt Ferragni és
Charrière esetében is, de a magyarok között is akad olyan, akinek hasonló ambíciói vannak.

Istvánffy Emma, vagy ahogy a legtöbben ismerik, iEmma 9 évesen vette a fejébe, hogy divattervező
lesz, ezért alkotásai megosztására elindított egy blogot. „Akkoriban, 2010 környékén itthon még

kevésbé olvastak az emberek divatblogokat, ám az évek során egyre népszerűbbé vált a műfaj.
2012-ben vágtam bele a “Napi Ruha” projektbe, amely során egy éven keresztül minden nap
posztoltam egy outfitet (a sajátomat vagy épp egy barátnőmét), és arról írtam. Már ekkor is szépen
bővült az olvasótáborom, de az igazi löketet az adta meg, amikor a Teen Vogue két évvel később
beválasztott a világ Top 100 fiatal bloggere közé” – mondja Emma, aki nemrég Az Év
Divatbloggere címet is bezsebelte.
Bár vannak erre workshopok, szerinte ez nem tanulható iskolai keretek között, mert elsősorban a
bloggerről kell szólnia. Az, hogy mitől lesz egy blog sikeres, sokszor a szerencsén is múlhat. Persze
az egyediség, az őszinteség és a szimpatikusság is számít, de ha valaki épp jókor van jó helyen,
vagy a megfelelő embereket ismeri, az nagy előnnyel indulhat.
„Az első években csak magamnak csinálgattam az oldalt, utána kezdtem el tudatosan építeni az
imidzsemet. Kapcsolatépítés szempontjából kitűnő döntés volt a blogolás, mert lehetőségem nyílt
gyakornokként dolgozni magyar tervezőknél 15 évesen. Ott lehettem a fontosabb
divateseményeken, és találkozhattam igazán inspiráló szakmabeliekkel. Nem tudom, meddig lehet
ezt csinálni, én nem tudnám elképzelni az életemet úgy, hogy kizárólag a blog a munkám” –
mondja.

Tízezer követőnél nyílnak az ajtók?
Nagy Vivien, a Fifty Pairs of Shoes (57,6 ezer követő) bloggere/youtubere szintén a tanulás mellett
blogol. „A világon változó, hogy mennyi követőnél kezdenek el érdeklődni az ügyfelek, nálunk
például 10 ezer Instagram-követőnél már folyamatosan jöttek a megkeresések. Ráadásul az elmúlt
fél év során jelentősen megnőtt a kereslet, így valószínűleg ma már ennyi követőre sincs szükség a
szponzorált együttműködésekhez. A világmárkákkal könnyű együtt dolgozni, mert ők – jól
bejáratott marketingcsatornáik mellett – megengedhetik maguknak az egyéb felületekkel való
kísérletezgetést. Az influencerek ráadásul elérési számaikhoz és szavuk erejéhez képest olcsó
reklámfelületet kínálnak. Az én első partnereim főleg a világhálón értékesítő kis startupok voltak,
amelyek nemzetiségtől függetlenül, kizárólag a netes jelenlét alapján kerestek meg. Az
együttműködések körülbelül fele az ügyfél kezdeményezésére jön létre, a másik felében én találok
ki célzott projekteket bizonyos partnereknek. Nem kell nagy turpisságra gondolni, mindenkihez
lehet találni egy e-mail címet, és ha érdekli őket az ajánlat, továbbítják a megfelelő részlegre” –
mondja Vivien.

Az Instán nem jön át a kemény munka
Vivien a legtöbb idejét a tartalmak megtervezésével tölti. Emellett utómunkával is foglalkozik,
levelekre válaszol, plusz rengeteg időt tölt új trendek, inspirációk gyűjtésével. Minden nap van
legalább egy fotózás vagy forgatás, ezeket általában a megfelelő fényviszonyokhoz kell igazítani,
vagy télen stúdiót kell bérelni.
„Igyekszem folyamatosan kapcsolatban maradni a követőkkel napközben is, instagramos
pillanatsztorikat, Történeket készíteni, esetleg élőben bejelentkezni egy-egy érdekes eseményről. A
megbeszéléseket igyekszem hetente azonos napra ütemezni, így a kreatív napokat nem szakítják
félbe. A különböző céges rendezvények is jelentős részét képezik a mindennapjaimnak. Az év
valamennyi napján dolgozom. Ha saját magad főnöke vagy, egyszerűen nincs olyan, hogy ne
motoszkálna a fejedben egy elmaradt teendő vagy egy új ötlet. De így is abszolút megéri” –
összegzi tapasztalatait.
Ugyanezt mondja Hubert Csaba (Chaby), a SmizeDivat bloggere (70,3 ezer követő), aki férfiként
különleges színfoltnak számít. „Kis túlzással napi 24 óra munka van vele. Napi egy vagy több
Instagram-poszt kötelező nálam, amit fotózások, utómunkálatok előznek meg. Sokan azt gondolják,
hogy milyen könnyű a bloggereknek: csak posztolgatnak, utazgatnak és kapják az ingyen
termékeket. Sajnos ez annál bonyolultabb, és rengeteg munkával jár, mire egy-egy influencer eljut
idáig. Azt nem látják az emberek, hogy éjfélkor még e-mailekre válaszolok és fotókat retusálok,

szerkesztek vagy nem tudok elmenni úgy nyaralni, hogy ne kelljen a munkát magammal vinnem.
Bár már van segítségem, mégis egyszerre vagyok stylist, fotós, divatszerkesztő és marketinges.”

Szponzorált potyázók
A szponzorált tartalmakat elvileg egyértelmű hastaggel kell megjelölni, de mivel a divat, beauty
területen rengetegen próbálják megvetni a lábukat influencerként, elkerülhetetlen, hogy ne legyenek
olyan potyázók, akik termékekért, anyagi juttatásért cserébe elfelejtik tájékoztatni a követőiket
erről.
„Sajnos sokszor látok arra példát, hogy valaki átgondolatlanul minden szponzorációra igent mond.
Én is sok márkával működök együtt, de olyannal biztosan nem szerződnék le, amely nem illik bele
a profilomba. Persze volt már olyan kampányom, ami bár nem volt 100 százalékig témába vágó,
mégis megpróbáltam a legjobbat kihozni belőle. Úgy közvetítettem az olvasóim felé, hogy ne
legyen stílusidegen” – mondja Emma.
Vivien szerint is a hitelesség megtartása a legfontosabb. „Szerencsés vagyok, mert a követőim
megértik, hogy a projektem fenntartása érdekében publikálok promóciós tartalmakat is. Ezeknek
azonban mindig meg kell felelniük az értékrendemnek, és törekszem rá, hogy – amikor csak lehet –
hozzáadott értéke is legyen a posztoknak” – vallja. Ugyanezen a véleményen van Hubert Csaba is,
aki elmondása szerint csak olyan terméket reklámoz, amivel teljes mértékben azonosul. Pályafutása
során számos olyan márkát visszautasított már, amiről nem tudott volna pozitívat írni.
Az influencerek sikereinek nem mindenki örül, egyesek szerint a divatmagazinok styling oldalai
számára konkurenciát jelentenek a huszonévesek. Az amerikai Vogue kreatív igazgatója a
közelmúltban például egyenesen felszólította őket, hogy keressenek maguknak másik üzletet, mert
rövidesen a styling halálát okozzák. Chiara Ferragni nem érti az ehhez hasonló agresszív
kirohanásokat: „Mi már üzletemberek vagyunk, nem csak zöldfülű divatbloggerek. Amikor
elkezdtem, sokan utáltak azért, mert nem a divat világából érkeztem, főleg azok, akik idősebbek
voltak nálam. Míg a magazinok tökéletes fotókon mutatják be a ruhákat, mi azt mutatjuk be, hogyan
lehet az utcán viselni őket. Úgy gondolom, mindenkinek van helye, a közönség pedig majd eldönti,
kit támogat."

Szerző(k) neve: 
Nagy Melinda
Médium: 
Hvg Extra Business
Megjelenés időpontja: 
2017. szeptember 28.
Jelölés kategóriája: 
Művészet