Tassi Attila a Hungaroringen aratott két győzelmével átvette a vezetést a TCR nemzetközi túraautó-bajnokságban. Portugáliában értük utol, pedig ott most nem neki volt versenye…
Még Barrichello a jobb
KS Ennyire összenőttetek Michelisz Norberttel?
– Csak ki akartam szurkolni neki a győzelmet Portugáliában…
KS Kinek az ötlete volt, hogy elkísérd a Vila Real-i WTCC-futamra?
– Én találtam ki, mert régóta szerettem volna megnézni testközelből egy WTCC-versenyt. Azért is időzítettük épp erre a fordulóra az utazást, mert itt vezették be joker kört, amire kíváncsi voltam. Kialakítottak a pályán egy alternatív, valamivel hosszabb vonalvezetést, amin a futamok alatt minden pilótának végig kellett mennie egyszer.
KS Tehát ez szakmai út volt?
– Mondhatjuk. Mindig próbálok tanulni, és jó volt belesni a kulisszák mögé a Honda gyári csapatánál. De hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem volt kikapcsolódás is egyben. Portugáliában jártam már egyszer, amikor a TCR-ben ott versenyeztünk, de az Estorilban volt, Vila Realban még nem voltam.
KS Kijárt egy kis pihenő neked. A Hungaroringen megnyerted mindkét futamot, és ilyen bravúrra azelőtt csak két versenyző volt képes a TCR-ben, Gianni Morbidelli és Pepe Oriola, akik korábbi WTCC-futamgyőztesek, te meg csak most lettél 18 éves…
– Reménykedtem benne, hogy a Hungaroringen összejön az első győzelmem, mert előtte már ötször álltam dobogón, és úgy voltam vele, nagy élmény lenne éppen hazai pályán nyerni először. De ettől függetlenül ugyanúgy építettük fel a csapattal a tempómat az első szabadedzéstől kezdve, mint bárhol máshol. Arra persze nem számítottam, hogy kétszer is nyerhetek néhány órán belül a Hungaroringen… Eszméletlenül jó érzés volt.
KS Az első futamon kaptál egy kis segítséget Michelisztől, aki ezúttal vendégpilótaként vezetett saját csapatában, a M1RA-ban.
– Hálás vagyok neki, egyrészt, mert az egész hétvégén rengeteget segített nekem mind vezetéstechnikában, mind beállításokban, másrészt miután a rajtnál én az élre álltam, ő pedig második volt, komolyan védte a hátsómat Vernay-vel szemben. Ennek köszönhetően nem is kellett csatáznom egész futamon, csak be kellett hoznom a Hondát a célba, de ez is irtó nehéz volt. Amikor kiszálltam az autóból, olyan fáradtnak éreztem magam, mint még soha egyetlen futam után sem.
KS Ennyire koncentráltál?
– Nagy volt rajtam a nyomás, mert bár tudtam, hogy Norbi véd engem, az is egyértelmű volt, hogy így csak a saját hibámból veszíthetem el az első győzelmemet. Amennyire bírtam, odafigyeltem az összes mozdulatomra.
KS A második futamon felszabadultabb voltál?
– Sokkal! Az kicsit olyan volt, mint egy örömjáték, lement rólam a stressz az első győzelemmel, és ezerszer nyugodtabban vezettem. Azért is örültem ennek az újabb sikernek, mert ehhez már Norbi segítségére sem volt szükség, ami jót tett az önbizalmamnak.
KS Átvetted a vezetést a bajnokságban, innentől egyértelműen az elsőség a cél?
– Egy versenyzőnek mindig a győzelem a cél, de szezon előtt próbáltam reálisan hozzáállni az esélyeimhez, és akkor azt mondtam, kíséreljük meg a top ötbe kerülést. Ezt a jó szereplés hatására idő közben a top háromra módosítottam, de most, hogy vezetek, már nem elrugaszkodott azt mondani, hogy bajnok is lehetek.
KS M1RA-s csapattársad, a nálad 31 évvel idősebb Roberto Colciago a második mögötted mindössze hat pont hátránnyal. Változhat a kapcsolat köztetek a rivalizálás hatására?
– Eddig nagyon jól kijöttünk, Roby rendkívül tapasztalt pilóta, akitől sokat tanulok, ráadásul még jó fej is. Ugyanakkor elképzelhetőnek tartom, hogy a következő fordulótól kicsit változik majd a kapcsolatunk, hiszen ő is nyerni szeretne, de nem tartok ettől a szituációtól.
KS Említetted, hogy már reális a bajnoki cím. Ez azt is jelenti, hogy ha nem jön össze, az csalódás lenne?
– Nem, mert azokat a célokat, amiket a szezon előtt kitűztem, mint például a futamgyőzelem, már most teljesítettem.
KS Pedig még csak alig vagyunk túl az idény felén. Minek köszönhető, hogy ilyen gyorsan fejlődtél?
– Több összetevője van. A legfontosabb, hogy Norbi csapatába kerültem, és lett egy olyan mentorom, amilyen azelőtt nem volt. Tőle vezetéstechnikailag rengeteget tanulok, a legtöbb verseny előtt együtt készülünk szimulátoron. Aztán azzal, hogy a M1RA-ban versenyzek, még motiváltabbá váltam, komolyan veszem felkészülést. Heti öt fizikai edzésem van, ebből négyszer konditeremben erősítek, egyszer pedig speciális gyakorlatokkal az autóversenyzéshez szükséges képességeket fejlesztjük, mint például a reakcióidő vagy a szem-kéz koordináció javítása.
KS Hogyan néz ki a közös szimulátorozás Michelisszel?
– Alsó hangon négy-öt órás program egy-egy ilyen alkalom, kanyarról kanyarra végigvesszük a pályát, és segít kielemezni, hogyan tudok nyerni még egy-két tizedmásodpercet. Mutatja az ideális íveket, a fékpontokat, vagy éppen a gumikkal való gazdálkodásra tanít, hiszen fontos, hogy ne kopjanak el a futam végére.
KS Ilyenkor versenyeztek is egymással?
– Persze, és néha már sikerült legyőznöm, például a spái és monzai verseny előtt, amikor ezeken a pályákon gyakoroltunk. Elég jó érzés volt!
KS Külön is szoktál szimulátorozni?
– Igen, egy héten kb. 25 órát suli mellett is, de ennek a nagy része hétvégére esik. Szombat-vasárnap napi hét-nyolc órát gyakorlok.
KS Mennyire hasznosítható a szimulátoron megszerzett tapasztalat a valóságban?
– Az iRacing nevű programot használom, ami tökéletes arra, hogy a pályákat be tudjam gyakorolni. Hátránya, hogy csak hátsókerék-meghajtású autók vannak benne, mi pedig elsőkerekesekkel megyünk a TCR-ben. A kettő között van különbség, de a tapasztalatszerzés így is nagyon hasznos. Szinte óránként rajtolnak az online versenyek két-háromszáz indulóval, és minél jobb vagy az eredmények alapján, annál magasabb kategóriába sorol a program, így egyre erősebb versenyzők ellen gyakorolhatsz.
KS Te most melyik kategóriában vagy?
– A hetedik a legmagasabb, én az ötödikben vagyok.
KS Profik is használják?
– Igen, és mivel erősorrend alapján sorsolják össze a játékosokat, az ötödik kategóriámmal már gyakran összefutok ismert autóversenyzőkkel. Múlt héten például a dán Nicky Thiim ellen mentem, aki épp az én hungaroringi szereplésemmel párhuzamosan a Le Mans-i 24 óráson indult egy Aston Martinnal.
KS Ki volt az eddigi legnagyobb név, aki ellen összemérted magad szimulátoron?
– Egyszer belefutottam Rubens Barrichellóba, aki nem véletlenül volt hetedik kategóriás, esélyem sem volt megverni. Általában körönként egy másodpercet kaptam tőle, a legjobb időmhöz képest is fél másodperccel jobb volt, de azóta már sokat fejlődtem.
KS Például a jogosítványod is meglett…
– Épp a 18. születésnapomon kaptam meg a kis plasztikkártyát, a szüleim gondoskodtak az időzítésről, nagy meglepetés volt!
KS Tizenkét éves voltál, amikor már felnőttmezőnyben, a Suzuki márkakupában versenyeztél. Hogy nézett ki, amikor először beültél az oktató mellé?
– Tudta, hogy autóversenyző vagyok, úgyhogy nem a kuplunghasználattal kezdtük… Igazából csak a közlekedési szabályokat kellett megtanulnom és begyakorolnom, de ugyanúgy végigcsináltam a kötelező óraszámot, és elsőre sikerült a vizsgám.
KS Amikor Michelisz 18 éves volt, saját bevallása szerint annak is örült, ha a családi kocsit elvihette egy körre. Csak 21 évesen lépett be az autósport világába, te viszont még gyerekfejjel, épp ezért gondolja úgy, hogy többre viheted nála, akár egy sikeres formaautós karrierig is eljuthatsz. Te mit gondolsz?
– Nem foglalkozom ezzel, mert tudom, hogy még sokat kell tanulnom. Most csak ez a szezon számít, és az, hogy a következő oscherslebeni versenyből is sikerüljön kihoznom a maximumot, ezért már meg is kezdtem a felkészülést rá szimulátoron.
Abu Dzabitól Abu Dzabiig
Tassi Attila sportolói pályafutása ötévesen jégkoronggal indult, a Ferencváros utánpótlásában is játszott centerként, végig kilences mezszámban – ehhez köthető, hogy kilences a rajtszáma a TCR-ben. A Jenson Buttonért és Lewis Hamiltonért rajongó fiú az abu-dzabi családi nyaralás alatt beült egy gokartba az F1-es pálya mellett – ettől az élménytől a hokiütőt azonnal kormánykerékre cserélte. 2016-ban 16 évesen már a presztízsében lassan a WTCC-vel konkuráló TCR nemzetközi túraautó-bajnokságban versenyzett. Idén ugyanitt folytatta Michelisz Norbert frissen alapított csapatában, a M1RA-ban. A júniusi hungaroringi verseny előtt négyszer állt dobogóra a szezonban, aztán a hazai pályán aratott két futamgyőzelmével átvette a vezetést a korábbi és jelenlegi WTCC-s menőket is tömörítő bajnokságban – 151 pontjával Tassi az első, 145 ponttal a szintén M1RA-s olasz Roberto Colciago a második. A tízfordulós szezonból még négy van hátra, a július 8-9-i németországi állomás után három ázsiai helyszínnel zárul az idény. Talán sorsszerű, hogy a szezonzárót épp Abu Dzabiban rendezik, ahol Tassi már nem a gokartpályán, hanem az F1-es körön bizonyíthat, hiszen a TCR a száguldó cirkusz betétfutama lesz. Ott lehet bajnok, ahol elkezdődött a négykerekű története.